La pas prin muzeu

Ou încondeiat. Sala FAST / Painted Egg. SPLENDOUR exhibition hall

19.08.2025

Ou încondeiat. Sala FAST   /   Painted Egg. SPLENDOUR exhibition hall

Scris de

Anamaria Iuga, Crenguța-Elena Turturică, Iris Serban

Foto: Vladimir Bulza, 2020

Află că acest ou a fost încondeiat în 1980, de Maria Marocica din satul Lupcina (județul Suceava) din Bucovina, un sat de huțuli (o comunitate etnică, marcată de o istorie complicată, căreia îi sunt atribuite origini ucrainiene). În 1991 a fost donat Muzeului Țăranului Român de colecționarii Maria și Nicolae Zahacinschi. Este un ou de găină care nu a fost golit de conținut, ceea ce îl face cu atât mai dificil de conservat în timp. Număr de inventar: D3375.

Te afli în sala FAST, care vorbește despre bogăția și somptuozitatea obiectului umil, expus în simplitatea lui maximă. Și aici, pe peretele dinspre răsărit, găsești un ou de Paști și o furcă de tors, care vorbesc despre cotidian și sărbătoare, despre feminin și masculin, despre realitatea imediată și lumea de dincolo.

Ș​tiai că?

Ouăle pictate se mai numesc „încondeiate”, „scrise”, „împistrite”, „muncite” sau „necăjite”, pentru că pregătirea lor necesită o măiestrie aparte și multă muncă. Ele se pregătesc pentru Paști, sărbătoarea Învierii lui Isus Hristos. Ouăle monocrome mai poartă numele de „merișoare”.

Înainte de a fi încondeiat, oul este spălat, degresat și fiert (ouăle pline), sau golit (ouăle golite). Se încondeiază conturând modelele cu ceară încălzită, cu instrumentul cunoscut sub numele de „chișiță” sau „condei” (o bucată de lemn, cât un creion, care are la capăt un tub mic de tinichea, cu un fir de păr de porc, ori un vârf de ac în mijloc, pentru a curge ceara). Ceara este pusă într-un vas mic și este încălzită permanent de o lumânare. După conturarea modelului, oul este scufundat în culoare, succesiv, odată cu complicarea desenului, începând cu cea mai deschisă (galben) și terminând cu cea mai închisă (negru). La final este introdus în cuptor pentru a se topi ceara și apoi este dat cu unsoare pentru a căpăta luciu.

Încondeierea ouălor într-un atelier de „artă națională”. Fotografie din arhiva muzeului, nr. inv. O-0591, colecția Oroveanu, autor necunoscut.
Decorating eggs in a „National Art” workshop. Photography from the Archive of the Museum, inventory no. O-0591, Oroveanu collection. Unknown author.

This egg was painted in 1980 by Maria Marocica from Lupcina, a village in Suceava County in Bukovina. She belongs to the Hutsul community, that has a complicated history and are believed to have Ukrainian origins. In 1991, this egg was donated to the Romanian Peasant Museum by collectors Maria and Nicolae Zahacinschi. It is a chicken egg that has not been emptied of its contents, which makes it all the more difficult to be preserved over time. I​nventory no.: D3375. The photo of the egg has been taken by Vladimir Bulza in 2020.

Welcome to the SPLENDOUR room, where humble objects are displayed in their utmost simplicity to reveal their richness and sumptuousness. In this room, on the wall facing East, you will find, again, an Easter egg and a distaff. These two objects represent everyday life and celebration, the feminine and masculine, the immediate reality and the world beyond.

D​id you know....?

Painted eggs are also known by a number of names, including "încondeiate" (decorated), "scrise" (written), "împistrite" (stained), "muncite" (worked) or "necăjite" (troubled). This is because preparing them requires special skill and a lot of work. They are prepared for Easter, which is the celebration of the Resurrection of Jesus Christ. Monochrome eggs are also known as "merișoare."

The egg is washed, degreased, and boiled (if it's a full egg) or emptied (if it's an empty egg) before being decorated. The patterns are then outlined with heated wax using a tool known as a 'chișiță' or 'pen' (a wooden instrument resembling a pencil with a small tin tube; at the end there is a pig hair or needle tip to allow the wax to flow). The wax is placed in a small bowl and heated continuously by a candle. The egg is dipped in colour, successively, as the design becomes more complex, starting with the lightest (yellow) and ending with the darkest (black). At last, it is put in the oven to melt the wax and then polished with grease, to give it a shine.

Încondeind ouă cu chișiță, în satul Paltinu, jud. Suceava, Bucovina. Cercetare de teren și fotografie: Simona Hobincu și Oana Constantin, 2009.
Painting eggs with the „chișița”, Paltinu village, Suceava dept., Bukovina. Research and visual documentation: Simona Hobincu and Oana Constantin, 2009.


La pas prin muzeu

Icoană pe sticlă: Sf. Ilie. Sala CRUCEA - POMUL VIEȚII / Icon on glass: St. Elijah. THE CROOS - TREE OF LIFE exhibition hall

Icoană pe sticlă ce reprezintă ridicarea la cer a Proorocului Ilie. Află că a fost pictată în Nicula, județul Cluj, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Proorocul Ilie este reprezentat într-un car de foc, tras de doi cai de foc, mergând pe nori. Îngerul din centrul icoan...

Citește mai mult