Expunerea de la Monetărie: Sala ceramicii
În primăvara lui 1907, nou-înființatul Muzeu de Etnografie și Artă Națională își deschidea prima sa expoziție în aripa sudică a ansamblului vechii Monetării din Șoseaua Kiseleff. Într-o primă fază, această expunere provizorie cuprindea trei săli dedicate, în principiu, obiectelor de lemn, ceramicii, respectiv textilelor. La începutul anului 1908, li se adaugă o a patra sală rezervată casei lui Antonie Mogoș, strămutată din Ceauru (Gorj). Pe toată durata sa de funcționare, expunerea de la Monetărie rămâne un șantier deschis și eterogen, care nu respectă la literă taxonomia gândită de Alexandru Tzigara-Samurcaș. Fotografiile interioarelor de la Monetărie surprind remanieri succesive ale sălilor, pe măsură ce colecțiile muzeului cresc și acoperă lacune tematice. Expunerea va fi demontată în primăvara anului 1912, după ce s-a decis demolarea vechii Monetării și construirea pe același amplasament a edificiului proiectat de Nicolae Ghika-Budești pentru Muzeul de Artă Națională.
Muzeul de Artă Națională și Etnografie comanda la începutul anului 1910 fotografului bucureștean Franz Duschek Jr. „patru clișeuri în culori după sistem Lumière” cu vederi din muzeu. Această autocromie Lumière, de altfel și singura reperată până în prezent în fondurile Arhivei, este foarte probabil realizată cu ocazia acestei comenzi și poate fi, ca atare, atribuită lui Franz Duschek Jr.
* * *
Prezenta operă se află în proprietatea MNȚR. Orice utilizare a acesteia se face în conformitate cu Legea nr. 109/2007 și cu respectarea drepturilor morale stabilite prin Legea nr. 8/1996.
Ultima actualizare a paginii: 24 aprilie 2024.
© Muzeul Național al Țăranului Român
Află mai multe despre utilizare
Aici prezentăm informațiile pe care le știm despre artefactele din fondurile noastre.
Ajută-ne să îmbogățim cunoașterea comună despre colecțiile Arhivei MȚR.