Expunerea de la Monetărie: Sala ceramicii
În primăvara lui 1907, nou-înființatul Muzeu de Etnografie și Artă Națională își deschidea prima sa expoziție în aripa sudică a ansamblului vechii Monetării din Șoseaua Kiseleff. Într-o primă fază, această expunere provizorie cuprindea trei săli dedicate, în principiu, obiectelor de lemn, ceramicii, respectiv textilelor. La începutul anului 1908, li se adaugă o a patra sală rezervată casei lui Antonie Mogoș, strămutată din Ceauru (Gorj). Pe toată durata sa de funcționare, expunerea de la Monetărie rămâne un șantier deschis și eterogen, care nu respectă la literă taxonomia gândită de Alexandru Tzigara-Samurcaș. Fotografiile interioarelor de la Monetărie surprind remanieri succesive ale sălilor, pe măsură ce colecțiile muzeului cresc și acoperă lacune tematice. Expunerea va fi demontată în primăvara anului 1912, după ce s-a decis demolarea vechii Monetării și construirea pe același amplasament a edificiului proiectat de Nicolae Ghika-Budești pentru Muzeul de Artă Națională.
Imaginea de față surprinde sala ceramicii nu mai târziu de iarna lui 1908. La dreapta vitrinelor se distinge un cuptor reconstruit cu cahle de ceramică de Kuty, care va reveni în expunerea Muzeului de Artă Națională din 1931. Clișeul nu este cunoscut decât pe baza reproducerilor publicate de Tzigara-Samurcaș în Muzeul neamului românesc (1909).
* * *
Prezenta operă se află în proprietatea MNȚR. Orice utilizare a acesteia se face în conformitate cu Legea nr. 109/2007 și cu respectarea drepturilor morale stabilite prin Legea nr. 8/1996.
Ultima actualizare a paginii: 14 noiembrie 2022.
© Muzeul Național al Țăranului Român
Află mai multe despre utilizare
Aici prezentăm informațiile pe care le știm despre artefactele din fondurile noastre.
Ajută-ne să îmbogățim cunoașterea comună despre colecțiile Arhivei MȚR.